A LOTRO alapvetően játszható szólóban, a térképek quest sorát illetve az un. Epic book-os küldiket csinálva, ám így egy idő után vége lesz. Nyilván nem véletlen jönnek ki folyamatosan új térképek, kiegészítők de mi van ha mégis elfogyott minden küldetés? Emellett a játék igazi varázsa a csapatjáték, amikor több élő játékos egymást segítve küzd egy közös célért. Level 20-as szintet elérve kapunk egy levelet, miszerint látogassunk el egy Skirmish Camp-be és végezzünk el egy küldetéssort, ami megismertet minket a skirmish instával.
Az instance (röviden insta) olyan küldetést takar, ami egy zárt területen játszódik, egyedül de többnyire csapatban játszható. Mivel zárt terület, idegen játékosokkal itt nem találkozunk csak azokkal, akikkel együtt fellowshipben indítottuk el. Az események (azonos paraméterekkel indított insta esetén) többnyire azonosak, így az insták megtanulhatóak, sőt meg is kell tanulni, mert mindnek van valami trükkje. Instán belül kapunk küldetéseket, ezek lehetnek normál küldetése, illetve un. challange küldetések. Ez utóbbi valami nehezítést takar többnyire a főbossnál, viszont ha így is meg tudjuk csinálni az instát, extra jutalmat kapunk.
Az insták nehézségét befolyásolja a level (amennyiben változtatható) amin indítjuk, illetve elég soknál van úgynevezett Tier I-II ... Ez azt jelenti, hogy az adott levelen belül tovább nehezedik a játék.
Ennek értelme hasonló mint a Challange-nek, nehezebb a küldetés de nagyobb a jutalom. Különleges felszerelési tárgyakat kaphatunk, amelyek kimondottan akkor esnek, ha az adott instát tier II esetleg magasabb nehézségi fokozaton oldjuk meg.
Az insta panel elérhető a taskbarról illetve CTRL-J billentyűkombinációval. NEM kell odamenni, bárhonnan indítható bár a classic insták esetén sokszor előfeltétel, hogy legalább felfedezzük a bejáratot.
Reward vagyis miért csináljuk
Az insta végrehajtásáért un. (skirmish) Markot kapunk, ennek mennyisége függ attól hány fős a küldetés és milyen szinten csináljuk a saját szintünkhöz képest. Ezt az indításkor százalékban látjuk. Kaphatunk Medalliont is mob-ból illetve a boss ládá(k)ból. Az insták egy részénél, főleg raideknél esik a Seal. Végül eshet extra pénz is, ez csak eladni jó (javítási költséget fedezi). Előfordul, hogy az insta a reputációnkat is növeli azon a területen, ahol az játszódik, érdemes tehát repu miatt is csinálni. A markokból, medalion illetve Seal-ekből rengeteg hasznos dolgot vehetünk a gyártáshoz szükséges ritka alapanyagtól az ékszereken, ruhákon, fegyvereken át egészen a legendary fegyverbe való scrollokig, tehát hasznos és értékes. Barterelni a Skirmish campben illetve spéci campekben álló NPC-ktől lehet, ez utóbbi főleg nagy szinten érvényes. A boss ládákból eshetnek ritka tárgyak, de jellemzően nagyobb csapatjáték és challange, tier II-től.
Hogyan csatlakozzunk?
Legegyszerűbb ha kinshipen belül megyünk, mi szervezzük vagy becsatlakozunk máshoz.
Ha nem kintársakkal mentünk csapatmozgásra (instázni), többnyire a hungaryan magyar vagy a globallff, LFF angol chat csatornán hirdettünk.
Ehez segítségül
egy kis chat szleng:
lv32 hunter LF GB (32-es hunter Great-barrow instába menne)
GB32 4/6 need heal, dps (lv32-es 6 személyes GB-ben már vannak 4-en, és keresnek heal és dps karaktereket). Esetleg hozzátehetjük, hogy pst ami a please send tell rövidítése, vagyis akit érdekel írjon rád egy tell üzenetet.
Bővebben a chat csatornás leírásban.
Update5 újdonsága, az instance finder, ahol beállíthatjuk (természetesen a karakterünk tudásán belül) hogy milyen státuszt kívánunk betölteni, milyen jellegű kihívást keresünk, és a gép ha van más jelentkező és lehetséges random összeállít egy csapatot és berak egy szintén random (az előzőleg beállított feltételekkel) instába.
Cserébe, hogy bevállaltuk a sok véletlent, 1.5x annyi markot stb. kapunk, illetve +5% max moral és power buffot is kapunk.
Nézzük a beállítási lehetőségeket
Confirm your role: milyen státuszt szeretnénk betölteni, Defence - tank, Healer - gyógyító, Support -támogató, és Damage - DPS. A karakterünknek megfelelő módok közül választhatunk csak, azon belül nyilván a traitelés vagy hangulatunk alapján válasszunk.
Select type, sizes, Tiers : Ezzel korlátozhatjuk milyen jellegű csapatmozgást szeretnénk, hány fővel és nehézséggel.
A skirmish 1-2-3-6-12 fővel egy zárt területen játszható küldetés. Kapunk néhányat alap free játékosként, vipként többet, vehetünk TP-ért és jön pár az Epic Book küldetések során is.Ua. a skirmish szólózható és többféle csapatban is játszható, kiváló lehetőség gyakorolni a csapatjátékot.
Elérhető skirmish-ek listája itt, a boss ládából eső jobb cuccok campaign csoportonként esnek, a lv75-ön várható motyókról itt egy kiváló lista.
A Skirmish pet
A skirmish különlegessége, hogy kapunk egy társat, amit többféle kasztból választhatunk magunk mellé. Kérhetünk healert aki életet később power is ad, vagy egy tankot aki megfogja az ellenfeleket amíg mi egyesével leszedjük, stb. Ezt a skirmish katonát (pet) két egyszerű skillel tudjuk irányítani, egyikkel magunkhoz hívjuk a másikkal rámutatunk egy mob-ra, hogy azt támadja. Elég kevés ez, és sajnos 1 perces lejáratuk is van (CD - cooldown), a petek maguk pedig elég buták így sokat ne várjuk tőle.
És hogy mit válasszunk? Nagyon nehéz kérdés, tényleg. Függ a class-tól legalább annyira, mint a játékos mentalitásától. Próbálkozhatunk klasszikus felállással mondjuk egy tank karakter mellé dps vagy heal pet, egy dps mellé tank, de láttam már jól működő hunter-hunter párost is. Ha nagyon nincs ötletünk válasszuk a herbalist-ot, az healer tehát gyógyító később powert is ad, de érdemes még a lv20 környéként kipróbálni néhányat, melyik jön be leginkább.
Skirmish trait
A skirmish másik különlegessége, hogy traitelhetjük magunkat és petünket is. Ezzel növelhető a saját képességünk a skirmishen belül, petünkket pedig felruházhatjuk extra tudással. Ugyanúgy ahogy a normál traiteknél itt is saját level szintünk növekedésével egyre több helyünk lesz, és a traitek erőssége itt is növelhető, ám nem deedekkel hanem Mark ráköltéssel. Látogassuk meg a skirmish captain és trainert, nézegessük a lehetőségeket és válasszunk okosan. Ahogy nő az adott trait szintje úgy kerül majd egyre több Markbe, ezért is érdemes még az elején próbálgatni a peteket és traiteket, amíg olcsón megtehetjük.
A traitek szintje a saját szintünk fölé is húzható, így könnyítve a skirmishelést, de lv50-nél vége van alap kiosztásban. Ezután a LOTRO store-ban vehetünk egy bővítést, amivel tovább húzhatjuk a levelet, ezt mindenképpen javaslom megvételre, nem kerül sokba és a 75-ös karakterünk mellett egy lv50-es pet csak agyaggalamb.
A classic insta bizonyos dolgokban hasonló a skirmish-hez, másban gyökeresen eltér. Nincs skirmish pet, nincs extra képesség növekedés, ide tehát úgy jövünk mintha normál térképen lennénk. Másik alapvető különbség, itt a legkisebb létszám 3 fő (small fellowship) de vannak un. RAID-ek amelyek 24 fősek, tehát ez bizony csapatjáték. Ugyanúgy kapunk érte Markot illetve Medalliont, de nem ezért járunk ide, hanem az értékes Seal-ért, illetve a boss ládákból ritka, és nagyon jó felszerelések esnek, ruha, ékszer stb. Ha elfogytak a küldetések a játékosok jellemzően ilyen classic instákba járnak, kisebb-nagyobb csapatokban az értékes cuccokért. Mivel itt taktikák stb is bejön a képbe, ezért ennek külön írásokat szenteltem. Viszont itt egy lista a játékban elérhető Instákról, ami hasznos lehet.
Az insták esetén mindig van valami trükk, csavar. Ezekről leginkább a neten tudunk infót találni, hogyan kell megölni egy bosst, milyen taktikát alkalmazzunk, mi az ideális csapat összeállítás sőt néha még traitet is javasolnak. Ugyanígy az esetleges rewardokról is találunk információt, hol esik, mi kell hozzá (challange, tier II stb).
Néhány általános és hasznos infót mégis megosztanék.
Instance Finder esetén lehet csapattal is indítani, ami ad némi beleszólást azért a randomba. Egyrészt ha annyian vagyunk ahány fős instát kérünk, nem fogunk random szereplőt kapni hiszen tele a csapat. Másrészt, ha a feltételeknek csak egy insta felel meg, ezt a randomot is kikerültük. Szép példa erre az Isengard-6fő szűrés, aminek jelenleg egy insta felel meg (foundry), tehát ha megvan a hatos csapat, és ezt választjuk tuti hova és kikkel megyünk, viszont a bónuszokat ettől még megkapjuk!
Van egy úgynevezett defeat-es trükk, ami főleg Isengard előtt volt érdekes, de hátha megint aktuális lesz. A lényege, hogy a legtöbb classic instance esetén random küldetést kapunk. Ezek között van olyan, hogy le kell ölni Xdb valamit (defeat n MOB) és van, amikor használni kell valamit. Tudni kell, az instában nem éled újra a mob, és visszamehetünk ha kiléptünk belőle amíg a fellowship nem bomlik fel. Ezeket összetéve a trükk. Első körben addig lépkedünk ki-be amíg minden küldetés ölős nem lesz, tehát úgy kezdődik "defeat ...". Miután végeztünk az instával elhagyjuk, majd újra ki-be lépkedünk amíg NEM defeat-es küldit kapunk. Ezután besétálunk a már teljesen üres instába és használjuk a szükséges tárgyakat. roI előtt ezért további tokeneket kaptunk, most mark, reputáció, XP stb jár de a jövőben bármi lehet.
Skirmish esetén a pálya egy részének teljesítése után kapunk egy-egy üzenetet, hogy valami mocorgás, zaj stb történt valahol. Ez azt jelenti, hogy ott egy extra kis boss jelent meg. Megtanuljuk egy idő után melyik mondat mit jelent, hol a kisboss. Ezek spéci markot dobhatnak, illetve fixen adnak egy vagy több zászlót, amelyek buffot biztosítanak rövid ideig. A zászló hasznos lehet a nehezebb helyzetekben, bár megjegyzem a játékosok nagy része el szokta felejteni a használatukat. Kétélű fegyver ez a kisboss, mert az extra jutalom mellett ha rosszkor időzítjük a megtámadását, nyakunkba szakadhat a normál ellenség is, így együtt már elég necces tud lenni.
Ha egy-egy kisvezér (lieutenant) kifog rajtunk, olvassunk utána a neten vagy nézzük meg harc közben milyen buffok vannak rajta. Pl. a tüzes madárka igen kellemetlen tud lenni, amíg el nem olvassuk, hogy erejét a többi haverjából szedi, tehát ha elhúzzuk a tömegből könnyedén lealázható, míg ha a tömegben próbáljuk megölni lehet mi leszünk az áldozat. Vagy a madaras füttyös csókát felesleges ütni amíg a pajzs rajta van, csak a power fogy ugyanis nem sebződik, viszont a madarakat megölve csökken az élete. Aztán ha a pajzs eltűnt, gyorsan kinyírható. stb-stb.