Amint kijöttünk a bevezető instából lehetőségünk van szakmát választani. Némi leírást a szakmákról itt találsz, felvenni az "master of apprentices" NPC-nél tudjuk, három fixen összekulcsolt szakmából álló csoportokból lehet választani. Ezt rögtön tegyük is meg, a kapott ócska szerszámot pedig cseréljük le a suppliernél egy kicsit jobbra aztán ha lesz armorer játékos a közelünkben vagy némi pénzünk, szerezzük rendes szerszámot (lv13-25-35-45-55).
Lehetőséged van egy szakmából belépni annak Guildnak nevezett mesteri rendjébe (ez az NPC többnyire ott ácsorog az appretices mellett, és master of master guilds névre hallgat). Ezt is érdemes rögtön az elején megtenni. Minden guildnek van egy főhadiszállása, Esteldíben a tailor, jeweller, Thorin's Hall-ban az armorer és weaponsmith, Michel Delvingben pedig a cook szakmáé. A guildben reputációs szintek vannak, amelyben előre haladva egyre nagyobb szintű receptekhez férünk hozzá.
A főhadiszálláson található NPC-ktől vehetünk speciális guild-es recepteket, amelyek gyártásához guild szint szükséges, amit reputációs itemek gyártásával majd azok barterelésével tudunk növelni. Minden guild-es
recepthez szükség lesz egy-egy reputációs itemre illetve minden recept a legyártása után un. CD-t kap, egy ideig (1-3-7 nap) nem gyártható újra. Cserébe viszont alapban nagyon erős, és kék felszereléseket tudunk gyártani, ami meglehetősen értékes.
Kinshipben többnyire akad minden szakmából, viszont azt tudni kell, hogy az alapanyag beszerzés macera. Mindezeket együtt nézve javaslom, hogy dönts el előre, akarsz-e szakmázni vagy sem.
Ha nem, válaszd az explorer szakmát, ugyanis a prospector tud fémet, ércet, ékköveket és ezekhez kritelőt bányászni, a forester pedig fát és ruha- fa kritelőt, illetve fel tudja dolgozni a nyersbőrt, nyersfát. Amikor pedig szükséged van ruhára, fegyverre, ékszerre megkérded annak mesterét mire van szüksége, te pedig tudod adni az alapanyagot és kritelőt, így garantálom bárki meg fogja csinálni neked örömmel amit kérsz.
Ha viszont magad is szakmáznál, véleményem szerint első karakternél a megfontolandó az a szakma, amivel a saját ruhádat el tudod készíteni. Light és Medium armoros osztályoknak Tailor bőrből, Heavy-nek pedig metalsmith készít ruhát fémből. Miért? 31-es szinttől lehetőséged van 10 szintenként un. Guild-es tárgyakat gyártani, amihez spéci guild patternek kellenek. Ezeket gyártani csak néha tudod, 31-41 szinthez 3 naponta, afelett hetente, és csak akkor, ha a guildedben már elérted az ahoz szükséges szintet ami szintén idő és rengeteg nyersanyag nomeg TP kérdése (ha nem vagy vip). Egy ruhaset 7db-ből áll, könnyű kiszámolni 7 hétig gyűjtesz egy nagyobbra, na ezt senki nem fogja neked puszira odaadni. Természetesen nem kötelező a guildes ruhákat hordani, van helyettük gyengébb de tömegesen gyártható, de azért azok nagyon jók ám!
Hasonlóan macera, sőt macerább gyártani az ékszereket, ott ugyanis egy komplet set-et 2 körben tudsz legyártani (ugye 2db gyűrű, fülbevaló és karperec fér el a karakteren és a recept is CD-s). Az egy hetes CD-s szinteken eleve 2 hét legyártani a cuccot még akkor is, ha a 7db szintén hetente gyártható pattern már megvan!
Sokan választják a fegyverkészítőt, ami érthető mert szép szakma, de gondold át. Készített fegyvert a 45-ös szinten beszerezhető legendary fegyverig hordasz, utána gyk. értéktelen lesz, csak másod fegyvert használsz készítettet. Emellett fegyót max 2-t kell gyártani kis szintre is, amihez guildből is legfeljebb 2db pattern kell, ezt inkább fel tudja ajánlani más neked megfelelő cserealapért. A ruha vagy ékszer 6-8 pattert viszont kevésbé. Szóval szép szakma, meg minden de elsőnek én nem választanám.
Érdemes még tudni, hogy a választható szakmacsoportok között van átfedés. Ha váltasz csoportot, a közös szakmák megmaradnak! Jó megoldás, hogy kezdesz egy explorer-rel ami ugye a tailor szakmát is tartalmazza. Ha light és medium armoros vagy szerintem ez kiváló választás, indíthatod a tailor guildot is, és később 60-as szinten válthatsz yeomanra, ami azért jó mert 60 feletti szinten a kaja alap dolog és a spéci kajákat csak az tud gyártani, aki a nagytérképen repuzik (ez kb. azt jelenti mennyire vagy haver azoknál a népeknél) és megveszi a receptet.
Ha heavy armoros vagy, szintén kezdhetsz ezzel. Egy darabig úgyis mediumban jársz tehát szintén tudod a ruhádat gyártani, de ne guildolj. Gyűjtsd az alapanyagot, majd váltsd át armorer-re ami a metalsmith-et is tartalmazza olyan lv20 körül legkésőbb, és lépj be a metalos guildbe.
Szóval szerintem egy light vagy medium armoros számára kijelölt ideális szakmai életút az explorer tailor guild-el, majd 60-as szinten átváltani yeomanra (miután betároltunk elegendő alapanyagot) és kaját gyártani, a tailor guild pedig megmarad.
Heavy számára sajnos macerásabb, ott a explorer majd legkésőbb 20-ason vagy akár már kezdetnél is az armourer kell, amit később eldobhat esetleg a szakácskodásért, de akkor bukja a guildet is ami azért fájdalmas. Itt opció, szerszámokat gyártunk amiket jó áron eladunk és abból veszünk kaját aukciós házban vagy globalLFF-en.
Nyilván ez akkor él, ha nem tervezünk sok karaktert. Ami igazán kényelmes, amikor már van 3-4-5 karink, mindegyik más szakmával, és mindegyik guild-es. Isteni dolog a top cuccokkal játszani!
Végezetül röviden és újra a tárgyak (fegyó, ruha) színéről.
1. A zöld gagyi, nem ér semmit. Megpróbálhatod eladni AH-ban, de többnyire nem veszik meg, ez megy NPC-nek pici pénzért.
2. A lila az un. krites (critical) verziója a zöldnek (illetve a single recept is lila alapban), az az amit szabad viselni, el lehet adni. Ahoz, hogy elkészüljön az adott szintből ahol gyárthatod masternek kell lenned, ezután szintedtől függő százalékban a gyártás során a zöld helyett lilát csinálsz.
Ez a százalék növelhető NAGY mértékben az un. krites anyagokkal. Ezt onnan ismered fel, hogy a tárgy leírásban szerepel, az az XY szakmánál critical-t növel. Pl. itt találsz egyet, látható. A szöveg "This item can be used in some Apprentice Jeweller recipes to increase the chance of critical success." A lényeg a chance of critical success, ezt látod mindegyik krites cuccnál, ez pl. egy ékszerésznek való.
Hasonlóan értékes az un. SHARD (bery, ruby, adamant stb). Ezek az egyszer használatos és guild receptekhez kellenek.
Ezeket SOHA ne add el NPC-nek, mert nagyon értékes.
Végül lehet átmenetileg (1perc) scholar által gyártott tekercsekkel is növelni a kritelés esélyét, ennek ellenére még maxos szerszámmal, kritelő anyaggal és scrollal is előfordul, hogy csak a 2-3. körre lesz belőle krit. Tehát amikor kérsz valakitől valamit, legalább 2-3x annyi alapanyagot és kritanyagot adj, mint ami egy legyártásához kell.
3. Vannak a kék színű tárgyak, ezek a csúcs cuccok. Ezt vagy egyszer használatos recept kritelésével éred el (ha mázlid van és kritel) vagy a guild-es szakmával, ugyanis a guildes cuccok (ruha, fegyó) kék színűek. Mostmár érthető, miért mondtam, hogy érdemes ezekre hajtani? Ezek a csúcs cuccok a játékban, és ha guildből gyártod nem a szerencsén múlik, hogy kritel-e kéknek hanem azonnal azt kapod.
4. látni néha sárga cuccot ruhában is, ezek spéci és többnyire elég jó ruhák küldetésért kapjuk vagy küldetésben kapott speciális alapanyag kell a gyártásához.
Tier | Elnevezés | Alap szint befejező pont |
Master szint befejező pont |
1 |
Apprentice | 200 | 400 |
2 | Journeyman | 280 | 560 |
3 | Expert | 360 | 720 |
4 | Artisan | 440 | 880 |
5 | Master | 520 | 1040 |
6 | Supreme | 600 | 1200 |
7 | Westfold | 680 | 1360 |
Jó tudni, egy adott fokozat masteri szintje csak akkor nyílik meg, ha az alatta lévő fokozatok max-on vannak, illetve kritical csak az alap szintet befejezve érhető el.
Cook (Főzés): Clump of Chives és Spring of ........
Jeweller (Ékszerész): Chunk of ........ Rock-salt
Metalsmith (Páncélkészítő): Chunk of .......... Brimstone
Scholar (Tudós): Bright Lamp és ........ Candle
Tailor (Szabó): ......... Flax Fibre
Weaponsmith (Fegyver kovács): ........ Whetstone
Woodworker (Asztalos): Drop of ........ Resin
Alapanyagok esetén többségük elég logikus, bőrt, fémet fát mindenki felismer.
Ami inkább magyarázatra szorul az a Scholár alapanyagok, íme néhány:
Cryptic Text , Etching of Moria , Faded Sindarin Passage , Fragment of Dunedain Script , Long-lost Second Age ,
Relic of Khazad-dum , Relic of Lothlorien , Rune-carved Tablet , Tattered Khuzdul Parchment , Torn Craftsman's Diary ,
Torn Scholar's Journal , Undeciphered Moon-letters , Worn Elf-carving