Helm's Deep (Epic battle)

Mindannyian emlékszünk a Helm szurdok-i csatára, jó kis csihi-puhi volt ott, aztán a végén Gandalf rendet vágott szó szerint Saruman csapatai között. A LOTRO 2013-mas update-je erre a csatára öszpontosít.
A harc max level szinten játszódik, viszont a LOTRO-ban újdonságként az instába bármilyen level 10 feletti szinten be lehet lépni, ugyanis az insta felszintez. Természetesen nem leszel pariban egy valódi nagy karakterrel, de a statok felnőnek pl. Viszont azt tudni kell, hogy a kieső ékszerek a valódi szintednek megfelelőek lesznek!

A Helm's Deep-is csata Big Battle (Ezután BB) néven egy teljesen saját kezelőfelületet kapott, saját képesség pontokkal, képesség fával szóval a mostanában látott fejlesztési irányokat itt is bevetették. Nézzük meg az alapokat, mert a saját kinship-em alapján azt látom sok embernek gondot okoz mit kell tennie.
A BB panel elérhető a szokásos rendszer menü alján vagy a shift-B kombinációval. Használatához meg kell venni a Helm's Deep kiegészítőt!

Road to Battle fül

Alapvetően ez a rész csak egy áttekintést ad, illetve az insta indításra használjuk. Bal oldalt az első fül egy térkép nézetet ad, jobb oldalon pedig a harcok indítása érhető el (egyébként a hagyományos insta finderrel is indíthatóak). A térképen 5 helyszín van jelölve, itt tudunk bekapcsolódni a harcokba. A harcok instaként érhetőek el, 1-2-3-6 és 12 fős módon játszhatjuk ezeket. Erről később. Alul látható a rewards rész 4db csíkkal. Erről is később :)

Promotions fül

Itt a war steednél illetve a karakter skilleknél is megismert skill fa struktúrát ismerhetjük fel. A harc során pontokat fogunk kapni, ezt a panel alján követhetjük, avaiable a még elérhető, a spent pedig a már kiosztott pont, ezeket a pontokat szórhatjuk el a skill fa ágain. Egyébként összesen 216 pont gyűjthető, hogy hogyan arról később. Jobb blokkban 3 fő ág van, sorban az Enginer az Officer és a Vanguard. A 3 kategória más-más képességünket segíti.
Az Enginer a tárgyakkal bánik jó. Csapdákat és barrikádokat tud felvenni és bárhol lerakni, gyorsabban tölti a katapultot, gyorsabban épít, javít, disarmol, stb. Solo és duo játékhoz én ezt az ágat javaslom, nagyon hasznos a csapdázás és barrikádozás.
Az Officer a pályán minket segítő npc-ket tudja erősebbé, ügyesebbé tenni, plusz tulajdonságokat ér el a Commandereknél is. Szintén nem rossz választás, én solo/duohoz pici pontot ide is javaslok osztani.
A Vanguard ág a saját sebzésünket növeli röviden. Én azt javaslom solo/duo esetén a dps-t hagyjuk az NPC-kre, inkább fókuszáljunk arra, hogy mindegyikük túlélje, ahoz praktikusabb az enginer&officer ág.

Expertise (bal szélső 3) oszlopban ezeknek megfelelően szintén ikonokat látunk, ez automatikusan növekszik annak megfelelően hogy melyik ágon mennyi pontot osztottunk el. Ezt RANK-okkal jelöli, amikor egy újabb ikon világít rank-ot léptünk és bónuszokat kaptunk. Pl. enginerként gyorsabban használjuk a tárgyakat, stb.
Végül jobb szélen láthatunk free játékosként 1, VIP/prémiumként 2 fület. Igen, itt is ahogy a karakter és warsteed fánál megszoktunk elmenthetünk pontkiosztásokat. Javaslok egy enginer+officer beállítást. A re-specialise gomb-bal kinullázhatjuk az egész fát és újra oszthatjuk a pontokat. 100 mithril coinért egyébként további slotokat vehetünk.

Battle history, rewardok

Itt láthatjuk a Big Battle során elérhető összes instance variációt, jobb oldalt medalokat mutatna, alul pedig ismét megjelent a 4 reward csík. Láthatjuk, hogy solo-ban mind az öt harci terület elérhető, 3 fősben viszont (jelenleg) csak a Glittering Caves , 6 fősben a Helm's Dike míg raidben csak a The Deeping Wall érhető el. Minden sor egy variáció, pl. helm's Dike Solo, a helm's Dike Fellowship hiába ugyanaz a terület már külön sor. A sor elején van egy ikon, és a végén van több medálhely.
A sor elején azt a legjobb medált látjuk, amit a napi fő küldetésért kapunk. A soron belül a végén pedig minden insta variációhoz egyedileg tartozó másodlagos küldetések legjobb medálját találjuk. Ha rávisszük az egeret egy ilyen medálra (vagy medál helyre) elolvashatjuk mi az a küldetés, mit kell tennünk, miért kapunk meritet és miért veszíthetünk meritet. Hogy mi a merit, erről picit később.
Jobb oldalon a lifetime medals azt mutatja, hogy összesen hány medált gyűjtöttünk a fő és side küldetések teljesítésével.

A panel alján a 4 reward csík. A küldetések teljesítéséért attól függően azt mennyire ügyesen tettük meg 5 féle értékelést kaphatunk. Az iron az semmi, nincs is itt, elbénáztuk. A bronz-silver-gold-platina ebben a sorrendben egyre jobb teljesítés. A medál csík után látunk 2 kis ikont, egy jobbra mutató nyíl és egy láda. Ez azt jeleni, amikor az adot medálhoz tartozó csík elérte a 20-as szintet, jutalmat kapunk. Ha a láda ikon világít akkor kapunk egy ékszert. Ha a nyíl ikon világít az egyel nagyobb szinten fog egy pontot növelni. A bronz ládából zöld ékszer esik, a silverből lila. Én azt tanácsolom, hogy hacsak nem nagyon gyenge gear-rel rendelkezik a karakterünk itt ne vegyünk ki semmit, tehát rögtön állítsuk át a nyil ikonra. Így az értéktelen vacak helyett inkább dobjuk tovább a pontot! Ahogy látható a gold és a platina szint mindenképpen ad valamit, a Gold esetén kék színű normál ékszer fog esni, természetesen a class-nak megfelelő statokkal. A küldetések után Stars of Merit-es boxot kapunk, abból eshet rare item mint Symbol, Tome of [stat] item, stb. A class specifikus setbonus-ok ékszer barterelhető Dol Amroth városban is.
Felmerül a kérdés hogy történik a ládákba a reward pontok elosztása. A saját tapasztalatom alapján pontot kapunk minden ládában azon a szinten és alatta, ahogy a questet teljesítettük. Tehát max platina teljesítéskor bronz, silver, gold, platina ládákba is esik pont, és ugye 20 pontnál történik vagy drop vagy +1 pont továbbítása. Hogy pontosan hány pont kerül kiosztásra az bonyolult, van hogy bonust kapunk, úgy tűnik a side küldetések és a fő küldetés is más mennyiséget ad.


A küldetések teljesítésért tapasztalat pontokat is kapunk, attól függően hogyan sikerült, méghozzá szintenként egyet-egyet. Tehát 1 pont a bronz, egy a silver stb. Így egy küldetés összesen 4 pontot adhat, fő és mellék küldetés egyaránt. Összesen 216 pontot tudunk szétosztani bár több gyűjthető. Pontot csak akkor kapunk, ha a küldetést jobban megcsináltuk mint eddig. Tehát ha rögtön platinát érünk el, rögtön 4 pont. Ha először bronz akkor csak egy, ha javítunk silverre akkor mégegy. Nyilvánvaló tehát, hogy a legjobban akkor lehet haladni ha platina szinten csináljuk a küldetéseket, így kapjuk a legtöbb pontot.

A harcrendszer működése

A panelek megismerése (?) után beszéljünk a harc menetéről, és ennek tükrében ígérem, a fenti panel infók is értelmet nyernek :) Elöljáróban fontos megjegyezni, hogy a solo/duo egy kategória, én NAGYON ajánlom, hogy ne egyedül hanem duo-ban teljesítsd ezeket. Jobb móka, és solo-ban nagyjából esélytelen tökéletesre csinálni, főleg az elején alacsony RANK-okkal.
Tehát öt helyszínen fogunk harcolni, először csak az első helyszín érhető el, mindegyiket sorban meg kell csinálni solo/duo-ban hogy az utána jövők elérhetőek legyenek. Ugyanez igaz a 6 és 12 verzióra, solo-ban előbb meg kell csinálni, hogy így is bemehess.
Röviden: keress valakit, és nyomjátok le az ÖSSZESET duóban :)

A BB harcok során küldetéseket kapunk. Lesz egy napi fő küldetésünk, ez arról szól, hogy ne haljon meg egy segítő NPC sem. Ezért is javasoltam, hogy érdemes oda pontot osztani ami az npc-k túlélését támogatja (csapdázás, stb). Ez a napi küldetés naponta egyszer teljesíthető, ha utána ismét bemész ugyanoda már nem fogod megkapni, függetlenül attól hogy sikerül. Tehát ha platinára hajtasz és valamit elrontottál, inkább lépj ki és kezd újra. Ha egyszer befejezted aznap már nem javíthatsz!
Emellett kapunk mellék küldetéseket is, amelyek a Battle History panelben emlegetett sor végi medálokon megnézhetőek. A mellék küldetések teljesítése nem kötelező, el is bukhatjuk attól még az insta teljesítve lesz. Viszont a napi küldetést ha elbukjuk, akkor azonnal vége az instának! Természetesen a mellék küldetésnek hatása van a fő küldetés merit-jére is, ha a mellék küldetésekkel nem foglalkozunk gold vagy platina fő küldetésről ne is álmodjunk.

A BB harcok során egy új fogalom került bevezetésre, a MERIT. Ez fogjuk fel százalékcsíkként, minél hosszabb és értékesebb színű annál jobbak vagyunk :) Minden küldetés során (napi vagy mellék) látni fogjuk ezt a merit csíkot. Küldetéstől függően ez indulhat úgy, hogy tele van és úgy hogy üres. Mindkét esetben a cél az, hogy maxon legyen. Miért? Az, hogy teljesítünk egy küldetést egy dolog, az sem mindegy, hogy hogyan! Teljesíthető éppen hogy, és teljesíthető tökéletesen. Ezt a rendszer értékeli. Ha bénák voltunk semmit nem kapunk. Ha kicsit jobbak bronz medált, ügyesebbek silver, ügyesek goldot és aki tökéletesen megcsinálta a küldetést platina medált kap. Ahogy a reward résznél láttad a jó cuccok a platinából és a goldból esnek, tehát érdemes a küldetéseknél arra törekedni, hogy lehetőleg perfect platina legyen!

A harcterületen csomó interakció vár ránk. Látunk NPC-ket Commander és Soldier néven. A Commander az alá tartozó harcosokat (lila petal a képen) tudja irányítani, támogatni, mi pedig a commandernek tudunk parancsokat adni mint egy hadvezér. Láthatunk ládákat, amelyek használata többnyire RANK-hoz kötött (ezt írja is ha fel akarod venni), ezekben vannak barrikádok, katapultok stb. Végül láthatunk a pályán már felépített vagy felépítésre váró (piros körvonalú) tárgyakat.
Az interkció kulcsa: JOBB EGÉR KLIKK ! Ilyenkor feljön egy panel csomó gombbal. Az, hogy mit látunk és mit használhatunk függ attól épp mire kattintunk és a saját specialitásunk rankjától is. Ezeket nem fogom részletezni, ez egy alap leírás. Olvasgassuk el, értelmezzük a látottakat. A commander-re kattintva pl. utasíthatjuk, hogy gyógyítsa a katonáit, vagy adjon nekik plusz sebzést. A katapultra kattintva be tudjuk tölteni, fel tudjuk húzni, tudunk vele célozni, javíthatjuk ha megsérült. Egy égő épületre kattintva el tudjuk oltani, egy fel nem épített katapultot fel tudunk építeni. Sok a variáció, ezért nem is részletezem mert az önmagában egy igen hosszú leírás lenne. Ezért érdemes egyébként pl. a tutorialt megcsinálni, amit bree-ben a vaddisznós szökőkútnál érünk el, illetve az EPIC küldetésláncban is mielőtt a BB csatákat megcsináltatja velünk a Book 13.

A harc survivor stílus, tehát jön szinte folyamatosan az áldás Miután elkezdődött a harc, látni fogunk rózsaszín pajzs szerű ikonokat a mini mapon, ott van harc. Oda kell menni és segíteni az npc-knek, én azt ajánlom 2-3-6 fős esetén, hogy minden poszton álljon egy ember, a commander panel legyen fixen nyitva, és amint csak elérhető nyomjunk segítséget a harcosoknak (heal, gyorsabb harc, erősebb sebzés, páncél RANK0-án már elérhető). Emellett ha tudunk csapdázzunk, és persze dps-eljünk. A lényeg, hogy senki ne haljon meg. Egy idő után megjelenik a kiegészítő küldetés, ezt egy vagy több színes ikon fogja jelezni a mini mapon.
Hogy melyik kiegészítő küldetésben mit kell csinálni, erről részletes leírást találsz a solo/duo és a csapatban játszható instákról szóló leírásokban. Sokat segít ezeknél ha barrikádot, csapdát tudunk használni, ezek lelassítják az ellenséget és így több ideje van az NPC-knek leölni őket. Ezért jó az enginer szakma. Ha első próbára nem megy le jól a harc ne csüggedj, meg kell ismeri az öt területet, hol mi és merre van, melyik küldetéshez hova kell menni, stb.

Pár egyszerű tipp:
- Harc közben (ha épp más inerakció nem szükséges pl. katapult kezelés) a commander panel mindig legyen nyitva, és amint lehet használjuk a gombokat, így nagyobb esélye van, hogy minden npc túléli.
- Mielőtt otthagyjuk a fő küldetés barikádot egy mellék szál miatt, adjunk commander buffot, így nagyobb esélye van hogy élve maradnak amíg a másodlagos küldivel foglalkozunk.
- DPS traitben menjünk, tankolásra egy-két raides küldetésnél van csak szükség, healerek viszont főleg a 6 és 12 fős változatnál maradjanak mert a katonák sőt még a tárgyak is gyógyíthatóak.
- Legyen hang kommunikáció, nagyon fontos a játékosok koordinálása.
- Ne feledjük el a tapasztalati pontokat szétosztani :) De tényeg, sokszor elmarad.
- Használd a plugint, rengeteget segít!

A küldetések leírását, tippeket, trükköket itt találsz:
Defence of Rohan (Helm's Deep) Solo/Duo küldetések és általános tanácsok
Defence of Rohan (Helm's Deep) 3-6-12 fős küldetések
War for Gondor (Retaking Pelargír)

Vissza a nyitólapra Utolsó módosítás:2014-12-19