Első lépések, ismerkedés

Kezdő lépések

Ez a leírás azoknak készült, akik számára a LOTRO és az egész MMO világ teljesen ismeretlen, ezért igyekszem teljesen az elejétől elmagyarázni az alapokat. Arról, hogy mi a LOTRO itt találsz leírást.

A játékot letöltheted a http://www.lotro.com/support/download-lotro/ oldalról (7-10Gb felbontástól függően), majd egy ingyenes Turbine regisztráció után már el is indíthatod.
Következő lépésben szervert kell választani. Tehnikailag több szerveren lehet játszani, ezen NEM átjárhatóak, fizikailag az USA-ban találhatóak. Magyarokat a Snowbour szerveren találni leginkább, érdemes tehát ezt választani, a lista vége felé találjuk. Később bepipálható, hogy automatikusan erre a szerverre jelentkezzen be, nem kell mindig kiválasztani.

Karakter generálás

Kezdetben ingyenes játékosként 2 karakter slotunk van, ami bővíthető. Ebbe a slotba készíthetünk egy-egy karaktert, amihez választhatsz fajt, nemet, illetve azon belül kasztot/osztályt (lásd kép). Fontos, ezek a paraméterek a későbbiekben nem vagy nagyon drágán módosíthatóak, ezért jól fontoljuk meg. Egy rossz szerveren indított karakter átvitele más szerverre pénzbe kerül, egy elsőre viccesnek tűnő vulgáris név a későbbiekben kellemetlen lehet. Aki mégis erre vágyik (a vulgáris névre), a játékon belül majd adhat módosítható másodnevet, amit bármikor módosíthat.

A nem (male/female) illetve a karakter kinézete csak külsőnket befolyásolja, nincs jelentősége, attól hogy izmosra vesszük még nem lesz erősebb :)
A faj (race) részben választhatunk embert, törpét, hobbitot és tündét. Ez már inkább érdekes, ugyanis minden fajnak vannak un. faji bónuszai, ami más-más karakterosztály számára előnyös, ezért új karakter készítése előtt böngésszük át a fenti linkeken a faj leírást, különös tekintettel a passive skills és a racial deeds and traits részre.
Emellett a faj befolyásolja a választható osztályokat is, pl. rune-keeper csak tünde és törp lehet, ember és hobbit nem választhatja. Erről táblázatot itt találsz.

Karakterosztályok (class)

Ez a legfontosabb választás, hiszen itt dől el mik leszünk a játékban. Minden osztálynak megvan a maga szépsége, aki igazán belemerül a játékba előbb-utóbb mindenből indít karaktert. Nincs olyan, hogy egyik osztály semmire nem jó a másik meg überszuper, mindegyiknek megvan a szerepe a csapatban. Természetesen van ami soloban (egyedül játék) nehezebb és van ami könnyebb, de ez később bőven kifizetődik, mert nagy szinten csapat játékhoz a nehéz karakterek igencsak keresettek. Elsőre javaslom válasszunk a basic nehézségi fokozatú osztályok közül a saját egyéniségünknek megfelelőt.

Három fő class csoport létezik, a tank, a dps és a support. A tank megy a csapat elején, ő kapja a pofonokat, fő célja hogy az ellenség őt üsse. A DPS öli meg az ellenséget, a Support pedig elsősorban a többi csapattag támogatásában jeleskedik. Utóbbiba tartozik pl. a healer aki gyógyítja a többieket, a CC aki különböző trükkökkel növeli a csapat képességeit, gyengíti az ellenséget esetleg részben vagy egészében kivonja a csatából. Nézzük tényleg csak dióhéjjban, hogy mi micsoda.

Burglar (CC, dps) lopakodik, trükköket vet be, jelentős a DPS-e de nehéz jól játszani vele. Soloban elég hatásos.
Captain (buff, dps, heal, tank) növelni tudja maga és csapatának képességeit. Egyéni játékban egy fegyverhordozó is segíti, ennek ellenére lassan lehet szintezni vele, csapatban szinte bármi szerepet eljátszik de csak korlátozottan.
Champion (aoe dps, off tank) egy páncélozott tömegpusztító fegyver, nagyon jól lehet vele haladni és jól bírja a pofonokat is, az egyik legnépszerűbb kezdő karakter.
Guardian (main tank) pajzsos, erős páncélos védelmező, nagyon jól bírja az ütéseket, de DPS-ben elég lassú, így solo játékban lassan haladós cserébe szinte elpusztíthatatlan.
Hunter (single dps) erős DPS főleg egy célpontra, képes teleportálni akár csapatot is, szintén népszerű kezdő karakter.
Lore-master(CC, pet) képes gyengíteni az ellenfelet, különféle állatokat idéz. DPSe közepes, érdekes, de nehéz játszani.
Minstrel (main heal) főleg gyógyító, bár dps-ként se rossz, és mindezt tudja együtt is. Solo játékban elég haladós, és később csapatjátékban is keresett, közepesen nehéz játszani.
Rune-keeper (dps / heal) Kétállású osztály, képes fő gyógyító vagy fő dps is lenni, elég gyors solo-ban is, bár könnyen sérül. Igazán jól játszani nehéz vele, de közepes szinten főleg DPS-ként nem vészes.
Warden (main tank, dps) főként tank vagy ranged dps de emellett nagyon sokoldalú. Solo játékban öngyógyítással szinte elpusztíthatalan, önmagát tudja teleportálni, egész jó a dps-e is, rajongói szerint "egyszemélyes hadsereg". Viszont a skilljeit 2-5 darabos un. gambit kombinációkkal hozza elő, emiatt a játék legnehezebben játszható osztálya.

Az osztályokról bővebben itt, csapatbeli szerepükről pedig a linkeken olvashatsz. A Rune-Keeper és a Warden prémium karakter, meg kell venni TP-ért (VIP-eknek ingyenes) a többi ingyen is rendelkezésre áll.

Miután kitaláltuk milyen karaktert szeretnénk szabjuk egyénire a kinézetét (sajnos elég gyenge ebben a lotro), adjunk neki valami találó nevet, és már be is léphetünk Középfölde csodálatos világába.

Játék felülete, kezelése

Karakterünk mozgásához az egeret és billentyűzetet együtt fogjuk használni. Ez egy 3th person (nézdahátam) jellegű játék, az egér görgővel lehet ki és be nagyítani, jobb gomb + egérrel forogni, bal gomb+egérrel csak a kamerát forgatni. A képernyő átrendezhető CTRL-Ű kombinációval. Kijelölni a bal egérgombbal tudunk, jobb klikkel (vagy dupla-bal klikk) a zsákban lévő tárgyat használhatjuk.
Balra fent látjuk karakterünket, a felső zöld csík az életünk, alatta az erőnk. Ha elfogy az élet, meghalunk ha elfogy az erő (power) nem tudunk harcolni. Látjuk még a szintünket, ami most Level 1.
Jobbra fent egy minimapot látunk, egy gyűrű nyíllal mutatja merre az aktuális küldetés, körülötte apró ikonokkal férünk hozz pl a pénztárcánkhoz. Nagy térképet az M betűvel érjük el. A minimap alatt látjuk az öt utoljára felvett vagy változott küldetést.

A képernyő alján látunk egy tálcát (lásd kép). Ezen található ikonokkal férünk mindenféle funkciókhoz,  az un skillekhez, amivel cselekszünk (harcolunk pl) más játékossal, ellenféllel. A tálca alján van egy csík, ami a tapasztalati (XP) csík, látjuk hányas szinten vagyunk, mennyi XP-t gyűjtöttünk és mennyi kell a szintlépéshez, a csík végét elérve lépünk szintet. XP-t kapunk a mobok öléséért, és küldetésekért is. A jelentősebb mennyiségű xp-t a küldetések adják, így ha haladni akarunk csináljük azokból jó sokat.
A képernyőre nyithatunk még 3 (max 6) zsákot (előhívás:i betű), ahol a nálunk lévő tárgyak találhatóak, ezeket tudjuk használni, eladni. Vannak olyan tárgyak amit csak szemétnek hívunk (trash), ezt el lehet adni bolttal rendelkező NPC-nek pénzért, esetleg felhasználni reputáció növeléses küldetésekben. Vannak hasznos tárgyak, pl. ruha, fegyver, gyógyító italok ételek, küldetés indító itemek stb. ezeket jobb klikkel tudjuk használni.

Játszunk!

Az MMO játékokban hatalmas területeket járhatsz be, ahol ellenségek és barátok várnak. A játékban vannak gépi karakterek (NPC), gép ellenfelek (MOB) és emberi játékosok (player). Küldetéseket kapunk amik történeteket mesélnek el, ha pedig végrehajtjuk őket tapasztalati pontot, esetleg tárgyakat kapunk jutalmul. Ezek segítségével fejlődünk, tehát az MMO végül is egy interaktív mese, ahol te vagy a főhős és te irányítod az eseményeket mindezt egy olyan világban - és ez az amivel több, mint a sima mezei játék - ahol más élő személyek is játszanak. Velük összeállhatsz csapatba, hogy egymást támogatva oldjatok meg küldetéseket, de játszhatunk egyedül is természetesen.
A karakterünk osztályának megfelelő un. skill-ekkel rendelkezik, ezekkel lép kapcsolatba a területen található ellenségekkel vagy épp barátokkal. Ezeket egy-egy kis ikon jelöli a tálca középső régiójában. Ha megállsz felette az egérrel kiírja mit csinál, látható mennyit sebez vagy épp gyógyít és még sok más infót. A skillek szintlépés után bővülhetnek, minden osztálynak van saját trainere akinél elsajátíthatóak az új képességeink, őket nagyobb városokban találjuk meg és onnan ismerjük meg (azon felül hogy a neve alatt ott, hogy pl. Guardian trainer), hogy feje felett az osztályunk jele látható. Érdemes az elején minden szintlépés után felkeresni a trainert, később már 2 vagy akár több szint fejlődés is kell, hogy újat kapjunk.
Szintén a városokban találhatunk bankot, ahol tárolhatjuk a cuccainkat ami nem fér a táskánkba, mindenféle kereskedőket, és tanítókat, aukciós házat ahol árulhatunk, vagy vehetünk dolgokat más játékosoktól. Elsajátíthatunk különféle szakmákat vagy hobbit (jelenleg csak a horgászat létezik), szóval nem csak öldöklésből áll a játék. A LOTRO-ban csak a Lore-masternek lehet állata, rajta kívül még a Captain-nek van egy fegyverhordozója, de mindenkinek lehet több lova vagy akár kecskéje, sőt később akár csatalova is, úgyhogy soha nem leszünk egyedül.
A kinézetünket tudjuk variálni ruhákkal, hajviselettel, így lehetünk egyéniek.
Vásárolhatunk saját házat, ahol újabb ládá(k)ba tárgyakat tárolhatunk, a házat pedig feldíszíthetjük kívül-belül.
Az MMO sajátossága a közösségi élet. A szerverek csevegő csatornáin eszmét cserélhetünk a többi játékossal. Beléphetünk, sőt érdemes is belépni játékosok klánjába (Kinship), ahol megismerhetünk más játékosokat, együtt játszhatunk velük, egymást segíthetjük vagy épp szapulhatjuk, pont mint a valós életben. Ha nem találunk megfelelőt, természetesen sajátot is indíthatunk.

Küldetések

Quest adó NPC de nincs meg a területA kreálás után egy fajtól függő zárt térképre kerülünk, itt csak olyan játékosokat látunk akik szintén most kezdik a karaktert, más ide nem tud bejönni mi pedig nem tudunk kimenni. A bevezető küldetéssorozat végén kikerülünk a "nagyvilágba", onnantól ugyanott mozgunk mit a többi párezer játékos a szerveren.
Küldetést többnyire NPC-ktől kapunk, amelyik feje felett egy sárga gyűrűt látunk, annak van számunkra küldetése. Ezekhez kis történet is tartozik amit a küldetés címére kattintva bal oldalon olvashatunk, jobb oldalon pedig a lényeg van összefoglalva: menjünk el egy területre és öljünk meg bizonyos ellenséget, vagy beszéljünk valakivel, esetleg használjunk valami tárgyat.
Ha kék jelet látsz az NPC feje felett, tőle már vettél fel küldetést és még nem fejezted be, ha pedig egy arany színben ragyogó gyűrűt látsz, annak le tudsz adni egy kész küldetést, és várhatod megérdemelt jutalmad. Felvétel, leadás egyszerűen ráklikkelsz.
Ha a képen látható jelet látod, az azt jelenti adna ugyan küldetést, de a területet meg kell venned (turbine jel a ringben).
Később kaphatunk küldetést tárgyak felvételével, ezesetben a nekünk érdekes tárgy villog, csillog, úgyhogy elég könnyű észrevenni, itt is elég egy jobb klikk a használatához.
Előfordulhat, hogy a küldetés indító tárgy a MOB-okból esik ki, ezesetben a zsákunkban találunk tárgyat (item), arra kell jobb klikkelni, hogy felvegyük a küldetést. Kaphatunk a terület bizonyos pontjain átlovagolva vagy speciális MOB-ok megölése után is (ilyenkor a mob felett gyűrű látható) küldetést, de érkezhet akár levélben is.

Bővebb segítséget kapunk a beépített súgótól amig ki nem kapcsoljuk, ha megállunk valamin az egérrel egy kicsi idő után szintén kapunk súgót arra vonatkozóan. Angol nyelvtudás nem árt.

Reputáció

Moria repu itemA legtöbb térképen van egy, sőt előfordulhat hogy több társaság, ahol elismertséget szerezhetünk. Általábban semleges illetve néhány helyen kívülállóként indulunk, és jellemzően a küldetések teljesítése során, a mobok öléséért és néhány területen un. repu itemért bartelelve kapunk reputációs pontot.

A szintek és a szükséges repu pont: Neutral (Outsiderről indulva 10.000) , Acquaintance 10.000, Friend 20.000, Ally 25.000, Kindred 30.000. Ha elértünk egy újabb fokozatot kapunk egyrészt egyre több TP-t, másrészt kedvezményeket, illetve vásárolhatunk a reputációs NPC-nél. A nála lévő tárgyaknak nem csak minimum viselési szintje, de minimum reputációs szintje is van, speciális receptektől a jó kis felszerelési tárgyakon át ló, házban való dísz, sőt skillek is elérhetőek itt. Érdemes minden területen a maximális kindred státuszt elérni, egyrészt a TP miatt, másrészt így férünk hozzá az értékes tárgyakhoz a repus NPC-nél, harmadrészt un. metadeed (olyan deed, ami teljesítéséhez több másik deedet kell teljesíteni) Enedwaith-ig az összes területen a kindred státusz, amiért TP és egy gyors ló a díjunk.

Ez a leírás csak egy felszínes ismertető volt, sok dolog kimaradt, sok dologról lehetne még sokat beszélni, de indulásnak jó lesz. Ha pedig már megtetted az első lépésedet, további segítséget kaphatsz a kintársaktól, vagy a magyar csatornán.

Utolsó módosítás:2013-06-24   Vissza a nyitólapra